lunes, 17 de mayo de 2010

ARGUNAUT


En l'àmbit de les TIC s'estàn desenvolupant sistemes tecnològics CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) que tenen com a objectiu l'aprenentatge col.laboratiu a través de la xarxa i que en definitiva "nace y responde a un fenómeno sociocultural actual, donde se define el cómo aprendemos (socialmente) y dónde aprendemos (en red)" (Zañurtu, 2006)


El programa ARGUNAUT (http://www.argunaut.org/) és un projecte desenvolupat pel grup "Kishurim" (que en hebreu significa habilitats, aptituds) format per investigadors científics de la Universitat Hebrea de Jerusalem, que ha estat desenvolupat amb el suport de la Unió Europea. L'objectiu d'aquest és el de crear grups de debat en xarxa que gràcies a aquest suport digital ofereixen grans avantatges sobretot en relació la figura del moderador (el professor).


L'ús de representacions visuals virtuals amb la finalitat de guiar i estructurar les interaccions entre participants ofereix grans avantatges con són un alt grau d'interacció, ús del llenguatge, de conceptes abstractes o expansió de les capacitats conceptuals. És fa ús de representacions visuals a fi de guiar les interaccions entre els participants. A demés no hem d'oblidar que permet treballar a distància sense la necessitat d'estar presents en el mateix espai físic.


Segons Johnson (1993), citat per Zañurtu (2006), "el aprendizaje colaborativo: aumenta la seguridad en sí mismo, incentiva el desarrollo de pensamiento crítico, fortalece el sentimiento de solidaridad y respeto mutuo, a la vez que disminuye los sentimientos de aislamiento". Estic absolutament d'acord quan diu que es desenvolupa el pensament crític i penso que en part realça l'autoconfiança i els sentiments de solidaritat i respecte mutu. Ara bé, no estic gens d'acord amb l'afirmació de que disminueix els sentiments d'aïllament virtual. Crec que és necessari no oblidar que la condició social és inherent a l'home. Els vincles virtuals que s'estableixen són fràgils perquè els falta l'ingredient humà i aquest és necessari per a ser i sentir-nos persones. Els sitemes tecnològics CSCL són evidentment una gran eina per al treball a través de la xarxa, però no hem d'oblidar la necessitat de fer un ús d'un ampli ventall de metodologies no només per motivar l'alumnat sinó també per tractar la diversitat.


Més informació per si interessa:


.- Zañurtu Correa, Luz María. 2006. Art.: Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Revista digital de educación y nuevas tecnologías. Contexto Educativo. Número 28. http://contexto-educativo.com.ar/.

3 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Has donat algunes raons del teu desacord amb l'afirmació sobre la disminució dels sentiments d'aïllament virtual.

    Seria molt interessant també que poguessis comentar les raons de per què estàs d'acord amb el fet que aquestes plataformes ajuden a desenvolupar el pensament crític, l'autoconfiança i els sentiments de solidaritat i respecte mutu...

    ResponderEliminar
  3. Aquestes plataformes ajuden a desenvolupar el pensament crític, l'autoconfiança i els sentiments de solidaritat i respecte mutu perque es creen grups entre els cuals existeix una interacció que fomenta aquests punts mencionats. No es el mateix treballar i estar sol que treballar en equip i estar i sentir-se acompanyat.

    ResponderEliminar